Onaylı Tasarım İzleme (Gözden Geçirme) ve Kontrollük Danışmanlığı İş Tanımı Taslak
Onaylı Tasarım İzleme (Gözden Geçirme) ve Kontrollük Danışmanlığı İş Tanımı Taslak
TÜRKİYE CUMHURİYETİ
SÜRDÜRÜLEBİLİR ŞEHİRLER PROJESİ II EK FİNANSMAN
SAHA KONTROLLÜĞÜ HİZMETİ DANIŞMANLIĞI
İŞ TANIMI
Eleşkirt Belediyesi Güneş Enerji Santrali (GES) Projesi İnşaat Kontrollüğü Servisleri Danışmanlık Hizmeti
1Giriş ve Arka Plan
Dünya nüfusunun artması ve sanayinin büyümesiyle birlikte enerjiye olan talep de her geçen gün artmaktadır. Türkiye artan bu enerji talebini karşılamak için fosil yakıt ithal eden ülkelerden biridir. Enerji talebinin sürekli artması, fosil yakıt ithalatının artmasına ve Türkiye'nin cari açığının artmasına yol açmaktadır. Ayrıca fosil yakıtlardan enerji üretiminin artması, çevreye verilen zararın artmasına neden olmaktadır.
Artan enerji talebinin karşılanması, ithalat harcamalarının azaltılması, ülkenin enerji üretiminde geleceğe hazırlanması ve enerji kaynaklarının potansiyelinden faydalanılması amacıyla Türk hükümeti tarafından kimi düzenlemeler yapılmıştır. Yenilenebilir enerji üretimini kolaylaştırmak için yasal dayanağın ve mali destek programlarının geliştirilmesi yapılan kimi düzenlemeler arasında yer almaktadır. Ayrıca uluslararası anlaşmalara katılım yoluyla temiz enerji üretimi ve tüketimine yönelik hedeflerin belirlenmiştir.
Yerel yönetimler, Türkiye'nin ekonomik ve ekolojik sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmasında azımsanamaz bir rol oynamaktadır. Türkiye İstatistik Kurumu'nun 2021 yılı verilerine göre nüfusun yüzde 93,2'sinin il ve ilçe merkezlerinde yaşadığı bilinmektedir. Nüfusun yoğun olduğu bölgelerde ekonomik hareketlilik, kalkınma düzeyinin artmasına neden olarak ulaşım, su ve gıda güvenliği, atık yönetimi, enerji, çevre, iklim değişikliğiyle mücadele gibi çeşitli alanlarda yeni ihtiyaçlara yol açmıştır. Bu nedenle belediyeler şehirlerin yönetiminde hayati bir rol oynamaktadır.
Belediyeler zaman zaman bu konularda proje geliştirmekte, projeler için yeterli finansmanı bulmakta ve projeleri hayata geçirmekte zorluk yaşamaktadır. İLBANK bir finans kuruluşu olarak, su ve atık su hizmetlerinin iyileştirilmesi, uygun maliyetli ve erişilebilir toplu taşıma, sürdürülebilir, güvenli ve çevreci katı atık yönetimi, sera gazının azaltılması, belediyelere yapılan yatırımlarla afetlere ve iklim etkilerine karşı dayanıklılık oluşturmak, belediyelerde çevreyi iyileştirmek ve kirliliği azaltmak, sürdürülebilir kalkınma yatırımları için belediye düzeyinde kurumsal kapasiteyi geliştirmek ve verimliliği artırmak amacıyla sürdürülebilirlik hedefleri doğrultusunda birçok projeye finansal ve teknik destek sağlamaktadır.
İLBANK, projeyle bütçe kaynakları yeterli olmayan, teknik ve uygulama kabiliyeti sınırlı olan belediye ve il özel idarelerine, geliştirilmekte olan projelerle destek sağlayarak hava kirliliğinin, çevresel etkinin ve sera gazı emisyonlarının azaltılmasına, nitelikli istihdamın desteklenmesine, modern, sağlıklı ve kendi kendine yeten enerji üretiminin teşvik edilmesine, ekonomik etkilerin ve yatırımların artırılmasına yardımcı olmayı amaçlamaktadır.
Belediyelerin enerji ihtiyaçlarını sürdürülebilir bir şekilde karşılayabilmeleri amacıyla yenilenebilir enerji projelerinin planlanması ve uygulanması konusunda bilgi ve deneyim kazanmalarını kolaylaştırmak amacıyla belediyelere GES projeleri için alt krediler sağlanmaktadır. Yenilenebilir enerji tesislerinin uygulanmasıyla, idari binalar, toplumsal spor ve kültür merkezleri, su temini ve su arıtma tesisleri ve kamu aydınlatması dahil olmak üzere kamu tesisleri, şebeke elektriğine olan bağımlılıklarını telafi edebilecektir. Lisanssız yenilenebilir enerji düzenlemeleri, belediyelerin elektrik maliyetlerini önemli ölçüde azaltmasına olanak tanıyacak ve sera gazı emisyonlarında azalmanın yanı sıra uyum ve afetlere karşı dayanıklılığın artmasını sağlayacaktır.
SŞP II EF kapsamında kurulacak güneş enerjisi projeleri ilin sürdürülebilir enerji üretimine katkı sağlayacaktır. Ayrıca bu program temiz enerji konusunda farkındalık yaratacak ve belediye çalışanlarına ve özel sektör katılımcılarına güneş enerjisi santrallerinin tasarımı ve uygulaması konusunda deneyim kazandıracaktır.
1.1Projenin Tanımı
SŞP II-EF kapsamındaki enerji projeleri, sürdürülebilir kentsel gelişim ve sermaye yatırımı için ihtiyaç duyulan teknik ve mali yardıma bir yanıttır. Bu istisnai talep, toplu taşıma, su ve sanitasyon, katı atık yönetimi, enerji, çevre, afet ve iklim direnci ile sosyal altyapının iyileştirilmesine yönelik yatırımların belirlenmesini içermektedir.
EF, yenilenebilir enerji projelerinin planlanması ve uygulanması konusunda bilgi ve deneyim kazanmalarını kolaylaştırmak için İLBANK'ın belediyelere GES projelerini finanse etme konusunda destek vermesine olanak tanır. Programın etkisini ve kalkınmanın etkinliğini artırmayı hedefleyen sürdürülebilir şehirler yaklaşımının hem sektörel hem de mekansal olarak yaygınlaştırılması konusunda İLBANK'a, Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti'ne ve Dünya Bankası'na imkan tanımaktadır.
SŞP II EF özellikle şehrin afetlere karşı dayanıklılığı ve iklim değişikliğinin etkilerinin azaltılması ve risklerine ilişkin proje yaklaşımlarını geliştirmeyi amaçlamaktadır. AF, iklim değişikliği risklerine karşı giderek daha duyarlı hale gelen şehirlerde iklim değişikliğine uyum önlemlerinin hafifletilmesine ve güçlendirilmesine yatırım yapma araçlarını sağlamaktadır.
EF aşağıda detaylı açıklandığı gibi Belediye Yatırımları (Bileşen A) ve Proje Yönetimi (Bileşen B) olmak üzere iki bileşeni desteklemektedir:
Bileşen A - Belediye Yatırımları (496 milyon Avro): Bu bileşenin ölçeği, kaliteli, sürdürülebilir ve dayanıklı toplu taşıma, su ve atık su, katı atık yönetimi, afet risk yönetimi, enerji verimliliği ve yenilenebilir enerjiye erişimi iyileştirmek ve kentsel çevreyi, belediye yangınla mücadele hizmetlerini ve sosyal altyapıyı iyileştirmek için talebe dayalı belediye altyapı yatırımları ve hizmet yatırımlarını finanse etmek üzere genişletilmiştir.
Bileşen B - Proje Yönetimi (4 milyon Avro): Bu bileşen, program/proje yönetimi, raporlama, izleme ve değerlendirme (İ&D), denetim ve proje iletişimleriyle ilgili mal alımı, danışmanlık hizmetlerini finanse etmektedir.
1.2Kurumsal Roller:
Dünya Bankası, finansör olarak, Kredi Anlaşması'nda belirtildiği üzere İLBANK'a düzenli kontrolörlük ve uygulama desteği sağlayacaktır.
İLBANK bir finans kuruluşu olarak, belediyelere yapılan yatırımlar yoluyla belediyelerde çevrenin iyileştirilmesi ve kirliliğin azaltılması, sürdürülebilir kalkınma yatırımları için belediye düzeyinde kurumsal kapasitenin geliştirilmesi ve verimliliğin arttırılması, su ve atık su hizmetlerinin iyileştirilmesi, uygun maliyetli ve erişilebilir toplu taşıma, sürdürülebilir, güvenli ve çevreci katı atık yönetimi, sera gazı emisyonlarının azaltılması, afetlere ve iklim etkilerine karşı dayanıklılık oluşturulması gibi sürdürülebilirlik hedefleri doğrultusunda birçok projeye finansal ve teknik destek sağlamaktadır.
İLBANK, proje faaliyetlerinin uygulanmasının izlenmesinden, bu faaliyetlerin yürütülmesinin gözetiminden ve istenilen sonuçlara ulaşılmasının sağlanmasından sorumludur.
İLBANK, projenin Dünya Bankası'nın çevresel ve sosyal standartlarına ve satın alma düzenlemelerine uygun olmasını sağlamaktadır. İLBANK, belediyelere ihtiyaç duyulan satın alma, uygulama ve denetim konusunda ek destek sağlayacaktır.
Eleşkirt Belediyesi (İşveren), ‘DSI Yüklenicisi’ olarak adlandırılan bir müteahhitten tasarım, tedarik ve kurulum (DSI) hizmetlerinin ve aynı zamanda ‘Danışman’ olarak adlandırılan bir danışmanlık firmasından kontrolörlük hizmetinin satın alınmasından sorumlu sözleşme makamıdır. Danışmanlık hizmetleri bu İş Tanımının ve söz konusu görevin konusudur. Eleşkirt Belediyesi, projenin etkili bir şekilde uygulanmasını sağlamak için yerel düzeyde bir proje uygulama birimi (PUB) kuracaktır.
1.3Alt Proje Alanı ve Tanımı:
Sözleşmenin kapsamı, işbu İş Tanımında ayrıntılı olarak belirtildiği üzere, Eleşkirt (AĞRI)dki Güneş Enerjisi Santrali (GES) Projesini kapsamaktadır. Aşağıdaki şekillerde Eleşkirt (Ağrı) ve proje alanının konumunu gösteren uydu görüntüsü gösterilmektedir.
Devamı İçin Tıklayınız.